Etablering af jordvarmeanlæg
Etablering af jordvarmeanlæg er støt stigende og kulturstyrelsen har derfor udfærdiget retningslinjer for arkæologiske undersøgelser i den forbindelse. Selv om jordvarmeanlæg som regel berører begrænsede arealer, kan nedgravningsarbejdet af slanger beskadige jordfaste anlæg af arkæologisk interesse.
Det er frivilligt, om bygherre vil gennemføre en arkæologisk forundersøgelse. Hvis en forundersøgelse ønskes, er det hele anlægsarealet der forundersøges, og ikke kun slangeforløbene.
Særligt omkring jordvarmeanlæg
Langt de fleste jordvarmeanlæg er under 5000 kvadratmeter, og ved private parcelhusejere er det derfor normalt museet, der betaler den arkæologiske forundersøgelse. I forbindelse med erhverv eller arealer til offentlig anvendelse, er det dog altid op til en konkret vurdering om det er bygherre eller museet, der skal betale den arkæologiske forundersøgelse. Fremkommer der ved en forundersøgelse jordfaste anlæg, eller andre væsentlige arkæologiske levn, skal der foretages en egentlig arkæologisk undersøgelse for bygherres regning, eller anlægget skal undgå det udpegede areal.
Har bygherre fravalgt en forundersøgelse, og der fremkommer jordfaste anlæg eller andre arkæologiske levn i forbindelse med jordarbejdet, skal jordarbejdet standses, og museet tilkaldes. Herefter tager museet i samarbejde med kulturstyrelsen stilling til, om standsningen skal opretholdes og om der skal foretages en egentlig arkæologisk undersøgelse af det fundne for bygherres regning.
I tilfælde hvor bygherre har fravalgt den arkæologiske undersøgelse, og der findes jordfaste anlæg ved jordarbejdet, kan bygherre næppe opnå tilskud til undersøgelsen fra kulturstyrelsen. Styrelsen har udarbejdet retningslinjer i forbindelse med arkæologi og Jordvarmeanlæg.
Tilskudsvurdering
Er der jordfaste anlæg af væsentlig videnskabelig værdi på et areal til etablering af et jordvarmeanlæg, vil omkostningerne til en arkæologisk undersøgelse ofte stå i et urimeligt forhold til udgiften til etablering af jordvarmeanlægget. På kulturstyrelsens hjemmeside kan man finde en nærmere gennemgang af reglerne for tilskud på siden ”Tilskudsvurdering”.
Anlægsarbejdets samlede anlægsudgift
Det arkæologiske museum skal ved indsendelse af budgetter til godkendelse videregive bygherres oplysning om den samlede anlægsudgift til anlægget. Kulturstyrelsen anvender denne oplysning ved tilskudsvurderingen, jf. § 17, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 1412 af 14. dec. 2006 om museer mv. Museets oplysning til Kulturstyrelsen om den samlede økonomiske ramme skal være inkl. moms.
Det fremgår hverken af museumsloven eller bekendtgørelsen om museer, hvad der konkret forstås ved den samlede økonomiske ramme i forbindelse med råstofindvinding. Nedenfor ses derfor en oversigt over, hvad der efter styrelsens praksis indgår eller ikke indgår ved opgørelsen af den samlede økonomiske ramme i forbindelse med råstofindvindingen.
Relevante udgifter
Følgende indgår ved opgørelse af den samlede økonomiske ramme:
• udgifter til leje/køb af jordareal
• udgifter til byggemodning
• udgifter til etablering og drift i anlægsfasen af diverse servicefaciliteter
• udgifter til byggematerialer
• udgifter til leje af maskiner
• udgifter til arbejdsløn
• udgifter til rådgivere (ingeniør, advokat, revisor, arkitekt, landmåler, konsulent mv.)
• udgifter til midlertidige adgangs- og køreveje
• udgifter til nagelfast inventar (f.eks. sanitet og fast driftinventar)
Følgende indgår ikke ved opgørelse af den samlede økonomiske ramme:
• fremtidig forventet fortjeneste
• udgifter til ikke nagelfast inventar: "løsøre"
• udgifter til forudgående arkæologiske undersøgelser på det samme areal
Følg os her: