Referat fra
LAUGSMØDE PÅ PAPIRMUSEET
Torsdag den 17. juni 2010 kl. 16.00
Til stede: Jonna Larsen, Gurli Maagaard, Jeanett Hvidbjerg, Lonnie Lund, Bent Ove Pedersen, Inger Andersen, Hans Farø Clausen, Birger Lauridsen, Jens Robert Bæk, Bente og Erik Rytter, Hans Aaboe, Erik Pedersen, Lone Friedrich, Grethe og Claus Pedersen, Søren Grauballe, Jørgen Rahbek, Mona Abildskov, Martin Andreasen, Ole Nedergaard, Jane Andersen, Torben Yngve Larsen, Jørgen Krogh Poulsen, Jytte og Niels Ramsdal, Kurt Brunk Hansen, Lindy Louring, Lissy Hansen, Anita Pedersen og Bent Schmidt Nielsen (referent).
Velkommen
Bent Schmidt bød velkommen til mødet, som man startede med at afse ti minutter til kaffe og kager, som Lissy havde bagt. Der blev budt velkommen til bestyrelsesformand Kurt Brunk Hansen.
Mindeord
Mødet startede med at forsamlingen mindes Jørgen Jakobsen, som var død den 11. maj. Bent Schmidt udtalte nogle mindeord og takkede for Jørgens indsats gennem årene på Papirmuseet.
Orientering Papirmuseets Bikubens situation
Bent Schmidt orienterede om museets situation. Papirmuseet mister al økonomisk støtte fra Silkeborg Kommune per 31/12/2010.
Dvs. Driftstilskud på 450.000 kr. samt det tidligere amtslige tilskud på 200.000 kr.
Man havde forsøgt at overbevise kommunen om deres moralske forpligtelse til at sende de 200.000 videre til museet, men uden held.
Museet modtager også et huslejetilskud på 430.000 kr. oprindeligt var det en aftale som skulle støtte Musikhuset, men i nedskæringssituationen er det jo en belastning for museet.
Derfor bliver kommunens lejekontrakt på Papirmuseets lokaler opsagt per 1/7/2011. Musik- og Teaterhuset har dog tilbudt Papirmuseet at fortsætte huslejefrit i 2. halvår af 2011, der skal naturligvis betales energi mv. Fra 2012 forventes husleje, men Musikhuset har ingen planer om at nedbryde museet.
I lyset af dette har bestyrelsen ikke haft andet valg end at varsle fyring af den daglige leder og de to kustoder med årets udgang.
Bent Schmidt orienterede om at det ville blive en travlt efterår, idet der paralelt ville køre flere forløb, hvis museet skulle lukkes ned til årsskiftet.
1.Drive museum som hidtil
2.Søge alt hvad der findes af fonde mv.
3.Begynde at pakke og registrere
4.Afklare ejerforhold til alle museets effekter
5.afsøge muligheder for 2011 Drøftelse af mulighederne
5. Udvalg
Bent Schmidt orienterede om, at man i bestyrelsen ikke havde anset det for muligt at køre museet alene ved frivilligt arbejde.
På mødet stod det hurtigt klart, at de frivillige papirmagere ville satse på at finde en løsning, hvor man satsede på at føre museet videre med frivilligt arbejde. Det ville klart blive med en kortere åbningstid – skoleferien var målet. Måske kunne de grupper, der betalte også blive inkluderet, evt. Med at hyre Bent på kunsulentbasis.
Mulighederne for at finde alternative midler til driften blev også drøftet.
Der blev nedsat to udvalg – et for at undersøge mulighederne for at drive museet alene på frivillig basis, og ét for at afsøge mulighederne for støtte fra fonde, EU mv.
Udvalget for fonde mv. Kom til at bestå af Grethe og Claus Pedersen, Hans Aaboe, Anker og Gurli Maagaard med Søren Grauballe på sidelinjen.
Udvalget for frivilligt arbejde: Inger Andersen, Jeanett Hvidbjerg Hansen, Bent Ove Pedersen, Jens Robert Bæk, Lissy Hansen, Anita Pedersen, Erik Rytter og Lindy Louring.
Bent Schmidt er tilknyttet begge udvalg. Første møde er 22. juli kl. 16.
25/06/2010
bs
Efterfølgende blev der holdt møde Frivillig-udvalget den 24. Juni kl. 16 med deltagelse af Lindy Louring, Jens Robert Bæk, Zenna Kjelbjerg, Ole Nedergaard, Bent Ove Pedersen, Inger Andersen, Jeanett Hvidbjerg, Anita Pedersen, Lissy Hansen, Kurt Brunk Hansen og Bent Schmidt Nielsen, afbud fra Erik Rytter.
Man enedes om, at sikre sommersæsonen med frivilligt arbejde var første skridt, dernæst ville man se på hvordan man kunne organisere rundvisninger af grupper.
Der blev udelt nogle opgaver:
Zenna ville kontakte Kulturspinderiet, for at se hvordan de ville organisere arbejdet uden personale. Ole ville kigge nærmere på hvordan Bunkersmuseet bookede og arrangerede gruppebesøg.
Bent fik til opgave at undersøge om Musikhuset eller Cafe 1. Række kunne slå alarmer til og fra mv. Lissy, Jeanett og Inger ser på hvordan vagter skal organiseres.
Jens Robert, Lindy og Bent kigger nærmere på et alternativt budget.
Næste udvalgsmøde afholdes torsdag den 22. Juli kl. 16, hvor man skal nå en skitse som kan forelægges på bestyrelsesmødet den 9. August,dernæst kan det hele fremlægges på et fællesmøde i lauget den 12. august. Kulturudvalget holder også møde den 9. august.
4.7.2010
Abonnér på nyhedsbrevet
Vi udsender nyheder og indbydelser til udstillinger 6-12 gange årligt. Vælg én eller flere afdelinger.
Afmelding sker i bunden af nyhedsbrevet.
Følg os her: