Papirmuseet
En historisk skitse……………..
Af Keld Dalsgaard Larsen
Kulturarven efter Silkeborg Papirfabrik
Silkeborg Papirfabrik lukkede med udgangen af maj 2000. Byen Silkeborg og Silkeborg Papirfabrik var vokset op sammen lige siden den spæde start 1844-1846. Silkeborgenserne har udråbt Michael Drewsen som Silkeborgs grundlægger og i taknemlighed rejst en statue af ham på Torvet. By og fabrik var forbundne. Silkeborg Papirfabrik virkede som et pulserende hjerte midt i byen. Døgnet rundt. Året rundt. I 156 år. Men i sommeren 2000 stoppede papirmaskinerne for altid, og papirarbejderne forlod fabrikken. Hvad skulle der blive af området, maskinerne, arbejderne og kulturarven efter papirfabrikken?
Silkeborg Papirfabrik udviklede sig efter år 2000 til bydelen Papirfabrikken. I de gamle fabriksbygninger blev produktion af papir erstattet af travle folk, der havde hænderne og hovederne fulde med byens avis, gæstende folk, revision, madlavning, rådgivning, biografforestillinger og meget andet.
Under denne historiske transformation opstod der et ønske om at sikre kulturarven efter Silkeborg Papirfabrik. Var det muligt midt i alt det nye? Silkeborg Museum blev inddraget og kom hurtigt med et konkret forslag: Etablering af et papirmuseum i ”den gamle bøtte”, Silkeborg Papirfabriks produktionslokale for håndgjort papir. Løsningen var oplagt og alligevel ganske vanskelig at realisere.
Silkeborg Papirfabrik havde i over 100 år været Danmarks papirfabrik for de fineste papirkvaliteter. Og det fineste af det fine papir var håndgjort papir, som Silkeborg Papirfabrik havde en lang tradition for. Gennem de sidste årtier var den håndgjorte produktion foregået i ”den gamle bøtte”. Her foregik omkring 1960 den sidste produktion af håndgjort papir til de danske pengesedler. Denne produktion var omgæret af store sikkerhedsforanstaltninger, og derfor skulle alle arbejdsprocesser være samlet inden for samme dør. Den gamle bøtte rummede således alle processer lige fra råstofproduktion over papirproduktion til tørring og efterbehandling. Silkeborg Papirfabrik havde gennem årene værnet om dette historiske miljø, og ved lukningen i 2000 stod produktionslokalet fortsat intakt, som om papirmagerne lige havde forladt arbejdet for en kort stund. Var det muligt at genoptage aktiviteterne i disse enestående rammer? Det var opgaven efter år 2000.
At drømmen om et papirmuseum blev til virkelighed skyldtes et hav af omstændigheder. Hårdt arbejde, held, tilfældigheder og allehånde støtte. Den gamle bøttebygning lå på allerbedste plads lige ud mod Langebro. Her blev Jysk Musik og Teaterhus opført, og den nye kulturbygningen omsluttede den gamle fabriksbygning. Bikubenfonden gav en milliondonation til et papirmuseum i de gamle lokaliteter i det nye kulturhus. Denne generøse gestus er baggrund for navnet, Papirmuseet Bikuben. Silkeborg Kommune gav tilsagn om driftsmidler. De fysiske rammer var ved at falde på plads, og de organisatoriske rammer blev etableret ved den selvejende institution Papirmuseet Bikuben. Silkeborg Museum gik herefter i gang med projektering og indretning af papirmuseet. Anstrengelserne bar frugt, og Papirmuseet Bikuben åbnede den 2. juli 2004 med Bent Schmidt Nielsen som museumsleder.
Papirmagerlauget
Papirmuseet var i den lykkelige situation at udspringe af en lang papirtradition. Som med lidt god vilje kan føres helt tilbage til slutningen af 1600-tallet. Gamle papirmagere begyndte i 1986 på Silkeborg Museum at demonstrere det gamle håndværk, håndgjort papir. Holger Madsen, Leo Laursen og Henry Jensen var oplært ved det håndgjorte papir på Silkeborg Papirfabrik og havde været papirmagere i årtier. Som pensionister fik de lyst til at vise nye generationer det gamle håndværk. Det kunne ikke ske på Silkeborg Papirfabrik, da det var sikkerhedsområde. Silkeborg Museum kom derfor til at danne rammen om demonstrationerne. De gamle papirmagere blev så glade for samarbejdet med museet, at de tog initiativ til skabelsen af Danmarks Papirmagerlaug. Gamle papirmagere udgjorde i begyndelsen grundstammen i lauget, men hurtigt kom først papirkunstnere og dernæst papirinteresserede med. Danmarks Papirmagerlaug sikrede i perioden 1986-2003 et erfaringsforum for det gamle håndværk, hvor nye generationer fik kendskab til håndværket, dets historier og traditioner.
Holger Madsen, Leo Laursen og Henry Jensen var oplært af papirmagere fra Strandmøllen ved Mølleåen. Strandmøllen var Danmarks gamle papirmølle, hvor det håndgjorte papir var blevet produceret siden 1600-tallet. Men i 1899 flyttede Strandmøllens papirmagere og udstyr fra Strandmøllen til Silkeborg, og traditionen fortsatte i Silkeborg.
Danmarks Papirmagerlaug var en afgørende forudsætning for etableringen af Papirmuseet Bikuben i 2004. De få tilbageblevne papirmagere og de nyoplærte laugsmedlemmer sikrede i samarbejde med museumslederen papirmuseets produktion og formidling.
Museumsleder Bent Schmidt Nielsen gav også det nye papirmuseum en historisk kontinuitet tilbage til Silkeborg Papirfabrik. Bent Schmidt Nielsen havde været ansat på Silkeborg Papirfabrik i 27 år og havde et omfattende og alsidigt kendskab til produktionen på alle niveauer.
Papirmuseet Bikuben
Papirmuseet Bikuben åbnede som et arbejdende museum med produktion af håndgjort og som specialmuseum for papirfremstilling i Danmark.
Papirmuseet er et levende museum, hvor publikum træder direkte ind i det historiske produktionslokale for håndgjort papir. Her lugter af papir. Publikum kan under et besøg selv forsøge sig som papirmagere, se udstilling om Silkeborg Papirfabrik og dansk papir, se film om dansk papirproduktion og besøge et mindre papireksperimentarium.
Produktionslokalet er i sig selv det museale hovedklenodie. Her kan publikum se alle faser i papirfremstillingen, og opleve den gamle ”hollænder” og de gamle ”øsebøtter”. Det historiske interiør er enestående i Danmark, i Europa og i verden.
Bent Schmidt Nielsen ved øsebøtten som med en interesseret skoleklasse.
Papirmuseet Bikuben tager udgangspunkt i Silkeborg Papirfabrik og den håndgjorte papirproduktion. Papirmuseets udstillingsfaciliteter er begrænsede. Formidlingen af den generelle papirhistorie sker derfor i vid udstrækning på papirmuseets hjemmeside. Papirmuseet udsender også ved jævne mellemrum ”Bøttenyt” til Papirmagerlaugets medlemmer og andre interesserede.
Papirmuseet Bikuben var frem til 2012 en selvejende institution med egen bestyrelse. Museet sad til leje hos Jysk Musik og Teaterhus, Silkeborg Kommune garanterede en vis driftskapital, og de mange frivillige i Danmarks Papirmagerlaug var sikkerhedsnettet i den daglige drift. Hele museets eksistens var præget af på den ene side stor entusiasme og på den anden side en stor økonomisk sårbarhed. Økonomien var altid kneben. Alligevel blev Papirmuseet en lokal attraktion med årlige særudstillinger og mange events. Papirmuseet havde gennem mange år et tæt samarbejde med papirkunstnere, og flere af arrangementerne skete i samarbejde med Kulturspinderiet på Papirfabrikken.
Papirmuseet Bikuben lykkedes med – trods spinkel økonomi – i perioden 2004-2010 at sikre kulturarven efter Silkeborg Papirfabrik, være produktionssted for håndgjort papir og museum med udstillinger og publikumsaktiviteter.
Silkeborg Kommunes store sparerunde i 2010 fjernede med ét Papirmuseets fundament. Lukningen af papirmuseet var stort set en realitet. At det alligevel ikke skete, skyldes mest af alt et sammenbragt mirakel opstået ved hårdt arbejde, opofrelse, folkelig støtte og generøsitet fra en række instanser. Papirmuseet overlevede mirakuløst 2011, og herved blev der tid til at lancere en mere permanent løsning: Fusion med Silkeborg Kulturhistoriske Museum pr. 1. januar 2012.
Papirmuseet Bikuben er i dag en afdeling under Museum Silkeborg, og papirmuseet er fortsat såvel et lokalmuseum med udgangspunkt i Silkeborg Papirfabrik som et specialmuseum for dansk papirfremstilling gennem historien.
Henvisninger:
Keld Dalsgaard Larsen: Oldermand og svendebrev. Om håndgjort på Silkeborg Museum (i Silkeborg Museums Årsskrift 2003)
Keld Dalsgaard Larsen (red): Silkeborg Kulturhistoriske Museum. Midt i vadestedet (2012).
www.museumsilkeborg.dk
Marts 2014
Følg os her: